نفت ساران | یادداشتی از سرهنگ علی بازیان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر

  • تاریخ انتشار خبر: پنج‌شنبه, 23 ژوئن , 2016 | 10:49 | کد خبر : 13840 |
  •   

    یادداشتی از سرهنگ علی بازیان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر// تاثیر اعتیاد بر احساسات زمانی که یکی از اعضای خانواده معتاد می شود، سایر اعضا نیز هر یک به نوعی تحت تاثیر عواقب اعتیاد او قرارمی گیرند.بیماری اعتیاد بر روح و روان و رفتارهای هر یک از اعضای خانواده تاثیر گذاشته و زندگی ...

    نفت ساران؛

    یادداشتی از سرهنگ علی بازیان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر//

    تاثیر اعتیاد بر احساسات

    زمانی که یکی از اعضای خانواده معتاد می شود، سایر اعضا نیز هر یک به نوعی تحت تاثیر عواقب اعتیاد او قرارمی گیرند.بیماری اعتیاد بر روح و روان و رفتارهای هر یک از اعضای خانواده تاثیر گذاشته و زندگی آن ها را نیز از حالت عادی خارج می کند.برای مثال همسر فرد معتاد به دلیل عهده دار شدن وظایف همسر خود مثلا در رابطه با تامین هزینه های جاری زندگی، قادر به تامین خواسته ها و نیازهای روحی فرزندان خود که از بی مهری و بی توجهی والدین رنج می برند نبوده، و از این بابت همواره احساس گناه می کند. یا مادری که به علت اعتیاد پسر خود همواره نگران است تلاش می کند تا برای پنهان نگه داشتن اعتیاد فرزندش، از دیگران دوری کرده و گوشه نشین شود .مجموعه ای از عواطف و احساسات ویرانگر وجود دارند که سلامت روانی، رفتاری و کیفیت زندگی اعضای خانواده را به علت زندگی کردن در کنار فرد معتاد به خطرمی اندازند. اینگونه احساسات و رفتار ها عبارتند از:احساس گناه اعضای خانواده و نزدیکان فرد معتاد، ممکن است تصور کنند که برخوردها و رفتارهای نادرست آنان در گذشته موجب اعتیاد عزیزشان شده است، و به همین علت همواره با احساس گناه زندگی کنند. باید توجه داشت که افراد معتاد همواره تلاش می کنند تا از احساس گناه افراد خانواده سوء استفاده کرده و برای توجیه اعتیاد خود و ادامه دادن به مصرف مواد، آنها را مسئول اعتیاد خود معرفی کنند. احساس گناه و عذاب وجدان در بین اعضای خانواده باعث می شود تا آنها به طور ناسالم و زیانباری از فرد معتاد حمایت کنند، یعنی رفتاری را در پیش بگیرند که نا خودآگاه موجب شود تا فرد معتاد به اعتیاد خود ادامه دهد. برای مثال مادری که احساس می کند مادر خوبی برای فرزندش نبوده است و نتوانسته است او را به خوبی تربیت کند ،یا مادری که احساس می کند پسر خود را به اندازه کافی دوست نداشته و به وی محبت نکرده است و به همین علت پسرش معتاد شده؛ تلاش می کند تا اعتیاد فرزند خود را توجیه یا پنهان کرده و مسئولیت هایی که پسرش باید برعهده بگیرد را خودش عهده دارشود. مثلا به وی کمک مالی کرده و هزینه های زندگی او را تامین کند، و یا برای رهاشدن از دردسرهایی که ایجاد کرده است کمک کند. این نوع رفتارها و حمایت های ناسالم باعث می شود تا فرد معتاد به طور جدی با عواقب ناگوار بیماری خود رو به رو نشده و به همین دلیل به مصرف مواد و اعتیاد خود ادامه دهد.

    ۲- خشم

    هنگامی که اعضای خانواده فرد معتاد با چالش های بی پایان بیماری اعتیاد روبرو می شوند، معمولا احساس درماندگی، ناامیدی و خشم به آن ها دست می دهد. خشم و عصبانیت از اینکه چرا چنین بلایی بر سر عزیزشان آمده است و سرخوردگی و ناامیدی به این دلیل که هر چه تلاش می کنند، فرد معتاد خانواده واقعیت، شرایط و وضعیت خود رادرک نکرده و تلاشی برای بهبودی خود نمی کند. اعضای خانواده از رفتارهای نادرست و گاها شرم آور فرد معتاد، و خسارات و آسیب های فراوانی که به خانواده می رساند دچار خشم و ناراحتی شده و از اینکه نمی توانند برای این مشکلات راه چاره ای پیدا کنند عذاب کشیده و به ستوه می آیند. با وجود همه تلاش های بی وقفه اعضای خانواده، عضو معتاد همچنان به رفتار های آزار دهنده خود ادامه می دهد و آنها نیز برای حفظ آبروی خانواده تلاش می کنند تا مسائل و مشکلات را از دید سایرین پنهان کنند.

    ۳-انکار و شرمندگی

    در بسیاری از موارد معتاد بودن یکی از افراد خانواده باعث سرافکندگی، شرمساری و از بین رفتن آبروی آن خانواده تلقی می شود. هنوز هم بسیاری از مردم اعتیاد را یک مشکل اخلاقی به حساب آورده و آن را موجب سرافکندگی و ضعف خانواده می دانند. بسیاری از اعضای خانواده فرد معتاد نمی دانند که اعتیاد در اصل یک بیماری است و به همین دلیل اطلاعی از راه و روش درمان و بهبودی از آن نیز ندارند. افراد خانواده یک معتاد دچار انواع احساسات ناخوشایند و آزار دهنده می شوند که یکی از عمده ترین آنها احساس شرمندگی است. آنها به جای این که واقعیت ها را درباره اعتیاد عزیزشان بپذیرند به انکار کردن اعتیاد و مشکلاتی که برای خانواده ایجاد کرده است متوسل می شوند. انکار کردن یا نادیده گرفتن حقایق، معمولاً نوعی وسیله دفاعی غیر ارادی و روشی است که افراد برای حفظ کانون خانواده و مخفی نگه داشتن اعتیاد یکی از اعضای خود به آن متوسل می شوند.

    ۴-اضطراب و تشویش

    زندگی در کنار یک فرد معتاد بسیار اضطراب آور است. اعضای خانواده نمی دانند که شخص معتاد هر لحظه چه رفتاری از خود نشان خواهد داد. ممکن است فرد معتاد در حالت نشئگی به شخصی بسیار خشن و خطرناک تبدیل شود که همه از او ترسیده و فرار کنند، و لحظه ای بعد مجددا به انسانی آرام و خوش اخلاق مبدل شود. به علت ماهیت بیماری اعتیاد، بیشتر معتادان افرادی غیر قابل اعتماد، خشمگین، فریبکار و حیله گر می شوند و در واقع ثبات شخصیت و ثبات اخلاقی ندارند و اعضای خانواده نمی دانندکه چگونه باید با وی رفتارکرده وکنار بیایند. به همین دلیل اعضای خانواده فرد معتاد بیشتر اوقات در حالت سردرگمی، اضطراب و شرایطی جنون آمیز زندگی می کنند. هنگامی که فرد معتاد برای خرید مواد به دزدی و خلاف دست می زند، زمانی که به علت نشئگی دچار حادثه می شود، و وقتی که رفتارهای خشن در پیش می گیرد و با دیگران و اعضای خانواده خود کتک کاری می کند، اعضای خانواده و نزدیکان او هستند که از روی دلسوزی و یا حفظ آبرو ،اقدام به نجات او می کنند. فرد معتادی که در دنیای توهم وخیال سیر می کند به هیچ وجه متوجه رفتارهای مخرب و معتاد گونه خود نیست و بیشتر اوقات این اعضای خانواده او هستند که با اضطراب و تشویش فراوان، ناچار به کنارآمدن با واقعیت های ناشی از بیماری اعتیاد بوده و در نتیجه همواره در رنج و عذاب به سر ببرند.

    ۵- تاثیرات بر کودکان

    تاثیرات ویرانگری که اعتیاد پدر یا مادر ممکن است بر روی کودکان بگذارد به شرح زیر هستند: تاثیرات بر همسر و والدین

    واکنش هایی که ممکن است والدین یا همسر فرد معتاد در مقابله با او از خود نشان دهند به شرح زیر هستند:

    • وظایف و مسئولیت هایی که قبلاً بر عهده فرد معتاد بوده است را بر عهده می گیرند.

    • تلاش می کنند تا وجود اعتیاد در خانواده را از دیگران پنهان کرده وحتی خودشان نیز این مشکل را انکار کنند؛ چرا که پذیرش این موضوع برای آنها بسیاردشواراست.

    • تصور می کنند که اگر فرد معتاد دست از مصرف مواد برداشته و یا میزان مصرف آن را کنترل کند همه مشکلات آنان حل خواهد شد. آنها به خیال بافی روی آورده و همه مشکلات خانواده را بر گردن فرد معتاد می اندازند.

    • به نوعی خود را مسئول و مسبب معتاد شدن عزیزشان دانسته و با حمایت ناسالم، او را قادر می سازند تا اعتیاد خود را ادامه دهد.

    • رفتاری توام با تنفر و خشم علیه فرد معتاد در پیش می گیرند.

    • به خاطر احساس شرم و بی آبرویی ارتباط با دوستان و همکاران و افراد خارج از خانواده را کاهش داده و گوشه گیری و انزوا را به روابط اجتماعی خود ترجیح می دهند.

    • به علت ترس یا احساس شرم و خجالت، از ارتباط و فعالیت های مشترک با دوستانشان به ویژه در محیط خانواده خودداری می کنند.

    • به خاطر سردرگمی درخصوص چگونگی رفتار با پدر یا مادر، از محیط خانه می گریزند. برای آنها خانه یک محیط امن نبوده ومکانی خطرناک به حساب می آید،چون ممکن است رفتار فرد معتاد هر لحظه به شدت تغییرکند.

    • از هیچ گونه حمایت عاطفی یا فیزیکی برخوردار نمی باشند چون والدین معتاد آنها تنها به فکر تهیه و مصرف مواد و نشئگی خود هستند. در بسیاری از مواقع فرزندان والدین معتاد خودشان نیز معتاد می شوند تا ازاین طریق بتوانند فضای ناسالم خانواده را تحمل نمایند.

    • به دلیل اینکه کودکان تنها با رفتارهای منفی و شیطنت آمیز می توانند توجه ومحبت والدین را به خود جلب کنند، بدین خاطر همواره تلاش می کنند تا از این طریق به خواسته های خود برسند.

    • فرزند در ارتباط با والدینش احساس سردرگمی و اضطراب می کند چون یکی از آنها (پدر یا مادر) را دوست دارد و از دیگری بیزار است. اصولاً والدین معتاد هنگام مشاجره و دعوا کردن با یکدیگر از فرزندانشان بر ضد یکدیگر استفاده می کنند. در این شرایط کودک نمی داند که طرف کدام یک از آنها را باید بگیرد و به همین خاطر در وضعیت ناگواری قرار می گیرد.

    • فرزند احساس می کند که هیچ ارزش و اهمیتی ندارد و احساس گیجی و سردرگمی در وی افزایش می یابد.

    • کودکان والدین معتاد معمولا نمی توانند به دیگران اعتماد کنند. آن ها ارزشهای اجتماعی را به درستی پذیرا نبوده و با همسالان عادی خود سازگاری ندارند. به نظافت و لباس پوشیدن خود توجه کافی نمی کنند و معمولاً دچار ترک تحصیل یا افت تحصیلی می شوند. آنها اغلب اوقات خود را بیهوده هدر داده و یا جذب همسالان بزهکار می شوند.

     


    Warning: Use of undefined constant getILikeThis - assumed 'getILikeThis' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/naftsara/public_html/1111/wp-content/themes/bayan/single-default.php on line 68
    انتهای پیام/شایسته
    برچسب ها:

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط نفت ساران در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳
    • تـــازه ترین خبرهای نفت ساران
  •  «سلمان فارسی» با ۵۰۰۰بازیگر به پخش صدا و سیما رسید
  • امنیت پایدار حوزه انرژی کشور با کشف و خنثی سازی سرقت مسلحانه در سایه عوامل جان بر کف حراست نفت و گاز گچساران
  • سریال سلمان فارسی به شاهرود رسید
  • اینجا  آرزوی پایمالی خون فرزند پدر شهید و بستن فروغ چشمان کودک محله باغ فردوس ها را به دل شعبان بامخ مجلس دوازدهم خواهیم نشاند+ سند
  • رئیس اداره برق گچساران عین خیالشم نیست؟!
  • ازشعبان بامُخ اخراجی مجلس دوازدهم،فرماندار معلم واستاندار تا انتظار دو مدیر شایسته و مردم گچساران به اتصال یک بلوار
  • جلیلی و پزشکیان نیاز به غلام اخراجی مردم گچساران وباشت ندارند
  • چرا دستور مدیر کل در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد نقض شده است؟
  • اقدام به گل نشسته در واحد حقوقی یک شهروند و درخواست یک توجه مهم از مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد
  • سرانجام نافرجام شکوائیه اداری علیه تضیع حقوق شهروندی و الله کس نجیبی فر؟!
  • عزل ابوالحسن غلامی با انتصاب یزدان شناس و تغییر بنیادین باشگاه به امید صعود تیم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به لیگ برتر
  • «بیان تا عمل» سند عدم شایستگی محمد باقر قالیباف با افتخار به انتخاب شهید بعدی خدمت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
  • از هشتگ نفت ساران تا سودای باطل قالیباف و قزلچه با تائید اعتبار نامه اخراجی مجلس یازدهم
  • سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اعتبار نامه اخراجی مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم :به صورت کتبی استعلامی صورت نگرفته است
  • افرادی که درباره اعتبارنامه اخراجی مجلس یازدهم ابهام دارند بخوانند
  • پیشنه خانوادگی اخراجی مجلس یازدهم در تهدید به قتل مخالفان تا نمایندگان ملت در مجلس دوازدهم
  • مالک شریعتی به نقل از سخنگوی شورای نگهبان : ٢ تلخف محرز نوری قزلچه و ابطال تصویب اعتبار نامه اخراجی مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه گچساران وباشت
  • اخراجی یازدهم خطاب به مالک شریعتی نماینده مجلس دوازدهم :به سلیمی گفت تکه‌تکه‌ات می‌کنم؛ به من هم گفت نمی‌گذارم شب به خانه‌ برسی!+فیلم
  • نفت ساران تأیید اعتبار نامه اخراجی مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم را به دیهیمی و ادیبان تبریک گفت
  • نفت ساران در نقد رفتار شرم آور اخراجی مجلس یازدهم : شأن و حیثیت ۴٠ هزار رأی دهنده استان کهگیلویه و بویراحمد در صحن علنی مجلس دوازدهم بر باد رفت