به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت ساران یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مدیریت رسانه “اطاق فکر مخصوص صدا و سیما” به شرح ذیل می باشد:
در نوشته های قبلی به این نکته اشاره کردیم که در دنیایی زندگی میکنیم که منابع و فرصت ها بسیار محدود هستند و از سوی دیگر رقبا و تهدیداتشان همانند سایه ما را دنبال می کنند همین شرایط باعث شد موضوع هم اندیشی , استفاده از خرد جمعی و هم افزایی فکری به عنوان تنها راه رسیدن به موفقیت در همه سازمان های رسانه ای دنیا ، اولویت اول شناخته شود.
هم اکنون با تغییر ریاست سازمان صدا و سیما و با توجه به رسالت سنگینی که این سازمان بر دوش دارد لازم است موضوع تشکیل اتاق های فکر به صورت جدی و قاطعانه در دستور کار ریاست جدید سازمان قرار گیرد . در همین راستا نکاتی وجود دارد که به اختصار به آن اشاره میکنیم.
اتاق فکر دولتی کارآمد نیست
از زمانی که بحث اتاق فکر در کشور مطرح گردید مدیران ارشد برای شانه خالی کردن از تشکیل این قبیل مجامع فکری به این توجیه متوسل شدند که شورای معاونین و شورای مدیران در واقع همان اتاق های فکری محسوب میشوند و مدیران ارشد میتوانند از این شورا ها برای رسیدن به خرد جمعی بهره ببرند ولی در عمل شاهد هستیم که مدیرانی که منصوب از طرف رئیس اداره هستند کمتر مبادرت به بیان نکاتی میکنند که ممکن است خوشایند رئیس سازمان نباشد و ترجیح میدهند پست و مقام خود را فدای نظرات شخصی خود نکنند.
از سوی دیگر نگاه به سابقه منتقدین آیینه عبرتی است برای همه کسانی که به زحمت در فراز و نشیب روزگار به پست و مقامی رسیده اند و کمتر کسی را میتوان یافت که موقعیت شغلی خود را به آسانی در خطر قرار دهد و قالبا افراد شرکت کننده در شورا های داخلی ترجیح میدهند که با لبخند های ملیح و مهربانانه مدیر را در اتخاذ تصمیمات یاری نمایند .
از طرفی تجربه نشان داده است خبره گان و متخصصینی که از بیرون به یک مجموعه نگاه میکنند در تشخیص ایرادات و شناسایی فرصت ها موفق تر هستند و این حقیقتی است که اکثر مجموعه های فرهنگی کشور از پذیرش آن خودداری میکنند .
کوتاه این که اگر بخواهیم خسارت های ناشی از نبود اتاق ها فکری و در نتیجه تصمیمات غلط و بدون عمق کارشناسی را به عدد و رقم تبدیل کنیم به طور قطع و یقین هزاران میلیارد خواهد بود که به دلیل پرهیز از اطاله بحث از ذکر نمونه های آن در سراسر کشور خود داری میکنیم.
ویژگی اتاق فکر رسانه
از انجاییکه رسانه ملی موظف به ورود به همه عرصه های فرهنگی سیاسی و اقتصادی کشور میباشد و هیچ موضوعی نیست که به رسانه ملی مرتبط نباشد بنابر این انتظار میرود رسانه ملی در این سه حوزه سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی از یک مخزن فکری بسیار نخبه و قدرتمند بهره مند باشد .
پرهیز از نگاه تشریفاتی به اتاق فکر
آیا تشکیل اتاق فکر کفایت میکند ؟ بدیهی است در طول سال های گذشته تعداد قابل توجهی از خردمندان و اصحاب فکر در ارتباط با رسانه ملی بوده اند ولی متاسفانه به دلیل ضیق وقت مدیران و خصوصا رئیس سازمان معمولا این افراد از ارتباط بهینه و سازماندهی شده ای با ریاست سازمان برخوردار نبودند و هر یک از این مشاوران برای رسیدن و شرف یابی خدمت رئیس از هفت خان رستم باید عبور میکردند .
در حالی که این مدیران هستند که باید در به در به دنبال اساتید دانشگاه و نخبه گان باشند تا بتوانند از نظراتشان استفاده کنند نه این که خلاصه این که به دلیل عمق تاثیر گذاری سازمان صدا و سیما در همه شئون کشور چاره ای نداریم که معبری برای ورود بهترین ، متخصص ترین و مجرب ترین کارشناسان کشور به قلب سازمان و حضور آنها در اتاق های فکر باز کنیم و این امر میسر نمیشود الا به اهتمام و تلاش ریاست سازمان صدا و سیما.
قبول کنیم رویکرد پادگانی و فوق امنیتی نسبت به سازمان صدا و سیما باعث شده است تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه ها ومسئولین بخش های خصوصی و دولتی برای همیشه از صدا و سیما رویگردان شوند و عطایش را به لقایش ببخشند .
بی اطلاعی از ظرفیت های اتاق فکر
برخی از صاحب نظران معتقدند یکی از دلایلی که مدیران نسبت به تشکیل اتاق های فکری کوتاهی می کنند بی اطلاعی آنها از خدماتی است که این گروه های فکری میتوانند به مجموعه ارائه نمایند .حقیقت امر این است که بسیاری از مدیران تاکنون طعم شیرین خدماتی که اتاق های فکر ارائه می کنند را نچشیده اند و هیچ شناخت اصولی و منطبق با واقعیتی از اتاق های فکر ندارند.
از نگاه این قبیل مدیران اعضای اتاق فکر همیشه چندقدمی از قافله عقب هستند و باید وقت زیادی صرف شود تا انها را به لبه های دانش مورد نیاز نزدیک کنیم و ان موقع است که این افراد می توانند کمک فکری بکنند.
نقش اتاق فکر در اقتصاد مقاومتی
خوشیختانه امروز تمامی نیروهای انقلابی و ارزشی در کشور بر لزوم پیروی از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی اتفاق نظر دارند . بنابر این اگر بپذیریم که هنوز آنطور که باید و شاید روش ها و سازوکار های عملیاتی اقتصاد مقاومتی در کشور وارد مرجله اجرا نشده است بنابر این این وظیفه سازمان صدا و سیما است که با استفاده از مخازن فکری و ارتباط با مراکز تحقیقاتی ، اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی را در قالب های گوناگون هنری از جمله فیلم ، سریال و … به مویرگ های جامعه تزریق نماید .
در پایان با توجه به سابقه علمی ودانشگاهی ریاست جدید سازمان امیدواریم شاهد تحولی عظیم و تغییراتی بنیادین در نحوه تعامل سازمان با قشر نخبه و علمی کشور باشیم به گونه ای که بزرگان و عالمان رشته های گوناگون سازمان صدا و سیما را خانه دوم خود بدانند و سازمان صدا و سیما بیش از گذشته از وجود این افراد بهرمند شود.
نکته آخر این که انتظار میرود رئیس محترم سازمان با انتخاب افرادی شایسته و واجد ویژگی های برجسته زمان خود را به گونه ای مدیریت نماید که بتواند حد اقل ماهی یک بار در یکی از دانشگاه های کشور حضور پیدا کند و از نزدیک با اساتید و دانشجویان گفتگو نماید .
لازم به ذکر است مقام معظم رهبری با وجود کثرت و تعدد مشغله های روزانه هر از گاهی به ملاقات با دانشجویان مبادرت میورزند و به مسئولین نیز در این خصوص تاکیداتی داشتند که متاسفانه در سیره مسئولین قبلی سازمان دیده نشد .