• تاریخ انتشار خبر: چهارشنبه, 24 اکتبر , 2018 | 07:39 | کد خبر : 41619 |
  •   

    وزیر خارجه ایالات متحده بعد از ظهر سه شنبه به وقت شرق آمریکا در نشست خبری در واشنگتن قتل روزنامه نگار سعودی در کنسولگری آل صعود در ترکیه را اقدامی «خشونت آمیز» خواند و گفت دولت آمریکا در حال بررسی نحوه پاسخگویی و تنبیه عوامل مسئول این قتل است.

    نفت ساران؛

     به گزارش گروه وب گردی نفت ساران به نقل از هفته نامه صبح گچساران،جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، روز دوم اکتبر جهت انجام امور قانونی مربوط به ازدواج خود به کنسولگری سعودی در شهر استانبول ترکیه رفت، اما هرگز از آن خارج نشد و مقام‌های ترکیه می‌گویند او به قتل رسیده است.

    آل صعود اتهام دست داشتن در قتل روزنامه نگار ۵۹ ساله را رد کرده‌ و آن را به عوامل «خودسر» نسبت داده است و ضمن اعلام خبر برکناری  دو مقام ارشد سعودی – از جمله مشاور محمد بن سلمان ولیعهد و همچنین معاون دستگاه اطلاعاتی دولت صعود – می‌گوید تحقیقات ادامه دارد.

    مایک پمپئو که در ساختمان وزارت خارجه با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در بخشی از سخنان خود به این پرونده اشاره کرد و با بیان این که برخی افراد مسئول در مرگ جمال خاشقجی شناسایی شده‌اند، گفت واشنگتن هرگز این اقدام خشونت آمیز را نمی‌پذیرد و اقدام لازم را انجام خواهد داد.

    وزیر خارجه دولت پرزیدنت ترامپ از فرد یا مقام خاصی نام نبرد، اما گفت از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی و وزارت خارجه برخی افراد مسئول در قتل خاشقجی را شناسایی کرده‌ایم و در حال بررسی اقدامات لازم هستیم؛ از جمله لغو روادید و رایزنی با وزارت خزانه‌داری برای تحریم آنها.

    رئیس جمهوری ایالات متحده نیز اندکی پیش از این اظهارات مایک پمپئو، در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید نحوه برخورد مقام‌های آل صعود با موضوع قتل جمال خاشقجی را «بدترین سرپوش گذاری تاریخ» خواند و گفت می‌خواهد همه حقایق را در این ارتباط بداند.

    با این حال پرزیدنت ترامپ که پیشتر گفته است نمی‌خواهد این موضوع بر قراردادهای تجاری آمریکا با ریاض تاثیر منفی بگذارد، بار دیگر گفت که تصمیم‌گیری درباره پیامدهای این ماجرا برای پادشاهی سعودی را به عهده نمایندگان کنگره می‌گذارد و با آنها مشورت خواهد کرد.

    ساعاتی پیش از نشست خبری پرزیدنت ترامپ، مایک پنس معاون او نیز گفت آمریکا «قتل یک روزنامه‌نگار، یک مرد بی‌گناه یا یک منتقد» را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و با اشاره به سفر رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به ترکیه   گفت، او در بازگشت ما را در جریان یافته‌های ترک‌ها خواهد گذاشت.

    ترکیه که از ابتدا بر «قتل» جمال خاشقجی توسط یک گروه اعزامی از عربستان اصرار داشت، می‌گوید این یک عملیات از پیش برنامه ریزی شده بوده و مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد افرادی در داخل حکومت آل صعود و نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آن را هدایت کرده‌اند.

    حکومت آل صعود که ابتدا منکر مرگ آقای خاشقجی شده بود و ادعا می‌کرد وی از کنسولگری خارج شده است، روز شنبه در اطلاعیه‌ای اذعان کرد  که او در پی وقوع یک درگیری در داخل کنسولگری کشته شده است؛ اما اطلاعاتی از این که چه بر سر جسد او آمده است ارائه نکرد.

    عادل الجبیر وزیر امور خارجه آل سعود روز بعد در مصاحبه با شبکه خبری فاکس آمریکا قتل روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد سعودی را یک «عملیات خودسرانه» و جریانی «انحرافی» توصیف کرد وگفت کسانی که مسئول این حادثه هستند، بابت این «اشتباه بزرگ و خطیر» مجازات خواهند شد.

    آوردگاه آل سعود وسیاستمداران دولت ترامپ درکنار تامل سوال برانگیز دولت ترکیه در افشاء جزئیات پشت پرده نشان از یک تلاش معکوس درجهت نقض فاحش قوانین دیپلماتیک ازسوی کشورهای خنثی دراین فاجعه در مقابل نجات  آزادی بیان با مرگ  برنامه ریزی شده جمال خاشقجی  حکایت دارد.

     


    Warning: Use of undefined constant getILikeThis - assumed 'getILikeThis' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/naftsara/public_html/1111/wp-content/themes/bayan/single-1.php on line 73
    برچسب ها:


    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط نفت ساران در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳
    • تازه ترین خبرهای ورزشی نفت ساران