• تاریخ انتشار خبر: یکشنبه, 30 آوریل , 2017 | 20:03 | کد خبر : 27043 |
  •   

    انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری قرار است راس ساعت 8 صبح روز جمعه 29 اردیبهشت 1396، در ۳۱ استان و ۴۲۹ شهرستان، 1245 شهر و ۱۰۵۷ بخش و ۲۵۸۹ دهستان کشور برگزار شود.

    نفت ساران؛

    به گزارش نفت ساران،۱۸ روز تا این انتخابات زمان باقی است؛ در واقع ۴۳۲ ساعت دیگر انتخابات مزبور آغاز می‌شود.

    در ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۹۶ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در ستاد انتخابات کشور، دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را صادر کرد.

    نام‌نویسیِ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از روز ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ آغاز شد و تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ به مدت ۵ روز ادامه داشت.

    در ساعت ۱۸ بعدازظهر روز ۲۶ فروردین پس از ۵۰ ساعت و اتمام مهلت ۵ روزه ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجموعا  ۱۶۳۶ نفر برای  انتخابات مزبور ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۳۷ نفر خانم و ۱۴۹۹ نفر آقا بودند.

    شورای نگهبان از روز ۲۷ فروردین به موجب بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را آغاز کرد و در پنجشنبه شب مورخ ۳۱ فروردین نتایج احراز صلاحیت‌ها را اعلام کرد که طبق آن آقایان حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، قالیباف، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی، اسحاق جهانگیری، هاشمی طباء و میرسلیم به عنوان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم معرفی شدند.

    به موجب تبصره ماده ۵۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان می‌توانست مهلت ۵ روزه احراز صلاحیت داوطلبین را برای مدت ۵ روز دیگر یعنی تا پنجم اردیبهشت تمدید کند، اما گویا اعضای شورای نگهبان نیازی به این تمدید ندیدند و در جلسه پنجشنبه شب اسامی احراز صلاحیت شدگان را اعلام کردند.

    طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، احراز شرایط ثبت‌نام کنندگان برعهده شورای نگهبان است؛ همچنین شرایط ثبت‌نام کنندگان نیز در اصل ۱۱۵ قانون اساسی قید شده است که عبارت است از: رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

    پس از اعلام احراز صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم توسط شورای نگهبان در همان ۳۱ فروردین و بدون تمدید مهلت ۵ روزه، زمان رسمی آغاز تبلیغات کاندیداها از صبح روز اول اردیبهشت آغاز شد و تا صبح روز ۲۸ اردیبهشت، ۲۴ ساعت قبل از آغاز انتخابات ادامه خواهد داشت.

    به موجب تمهیدات در نظر گرفته شده در صداوسیما و مصوبات کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم،هر کاندیدا ۵۵۵ دقیقه در تلویزیون و ۵۵۵ دقیقه در رادیو فرصت تبلیغات انتخاباتی در قالب برنامه‌های مختلف دارد و با در نظر گرفتن زمان مناظره‌ها، هر کاندیدا مجموعاً ۱۴۷۰ دقیقه زمان برای تبلیغات انتخاباتی دارد.  برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها در صداوسیما از ۶ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ۲۷ اردیبهشت ماه یعنی ۲۴ ساعت پیش از انتخابات استمرار خواهد یافت.

    به موجب ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات زیر نظر هیأت اجرائی مرکزی انتخابات و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می‌گردد.

    به موجب ماده ۶۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اعضاء کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری عبارتند از:دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او، دبیر هیأت اجرائی مرکزی انتخابات، رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب شورا،رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام‌الاختیار او.

    طبق تبصره ماده قانونی فوق‌الذکر شورای نگهبان می‌تواند یک نفر از میان اعضای خود یا از خارج را به منظور نظارت بر کار کمیسیون مزبور تعیین نماید.

    تعداد شعب اخد رای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم توسط هیئت اجرایی مرکزی که به موجب اصل ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده، تعیین می‌گردد و براساس نرم گذشته، احتمالا ۵۳ تا ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی برای انتخابات مزبور تعبیه شده است.

    برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و دو انتخابات دیگر که همزمان با این انتخابات برگزار می‌شود، بالغ بر ۲۰۰میلیون برگ رای طراحی،چاپ و آماده شده است و مهرهای انتخاباتی وسایر ملزومات مورد نیاز نیز تهیه شده است و پیش از آغاز ثبت‌نام از کاندیداها، طی تشریفاتی با حضور نمایندگان هیئت نظارت به تمامی استان‌ها ارسال گشته است.

    بر اساس سرشماری در سال ۹۴ ، ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هستند. آمار واجدین شرایط رأی دادن، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیشتر از انتخابات سال ۹۴ است.

    بنا به گفته قشقاوی رئیس هیات نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خارج، ۲۷۹ شعبه اخذ رای در سراسر دنیا برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مستقر خواهد شد؛۳۰ صندوق رای در شهرهای مختلف آمریکا، ٣٠ صندوق در امارات، ١٩ صندوق در انگلیس وجود خواهد داشت؛ ۲٫۵میلیون نفر حائز شرایط رای دادن در خارج کشور هستند، این آمار مربوط به افرادی است که پرونده کنسولی تشکیل داده‌اند؛ به دلیل حضور زائران ایرانی در عراق، ٢٢ صندوق رای در شهرهای مختلف این کشور خواهیم داشت.

     


    Warning: Use of undefined constant getILikeThis - assumed 'getILikeThis' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/naftsara/public_html/1111/wp-content/themes/bayan/single-1.php on line 73

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط نفت ساران در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
    • تازه ترین خبرهای ورزشی نفت ساران