نفت ساران | زخم پروژه راهسازی “سوق-دهدشت” کهنه شد

  • تاریخ انتشار خبر: یکشنبه, 24 جولای , 2016 | 05:08 | کد خبر : 15713 |
  •   

    روند اجرایی پروژه جاده “سوق-دهدشت” ۱۰ ساله شده و همچون کلاف سردرگمی شده و به نوعی تمام خانواده‌های “سوق” شهر دانش و هنر کهگیلویه و بویراحمد را داغدار کرده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت ساران ، سال ۸۵ مسئولان وقت راه و ترابری تصمیم می‌گیرند پروژه تعریض و بهسازی جاده “سوق-دهدشت” که تنها ...

    نفت ساران؛

    روند اجرایی پروژه جاده “سوق-دهدشت” ۱۰ ساله شده و همچون کلاف سردرگمی شده و به نوعی تمام خانواده‌های “سوق” شهر دانش و هنر کهگیلویه و بویراحمد را داغدار کرده است.

    به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت ساران ، سال ۸۵ مسئولان وقت راه و ترابری تصمیم می‌گیرند پروژه تعریض و بهسازی جاده “سوق-دهدشت” که تنها راه ارتباطی مردم شهرستان لنده نیز بوده، را در دستور کار خود قرار دهند از آن زمان تاکنون ۱۰ سال می‌گذرد ولی حاصل اجرای این پروژه داغدار کردن تمامی خانواده‌های بخش سوق و شهرستان لنده است.

    روزی مسئولان متولی با افتخار و طی آئینی باشکوه پروژه راهسازی” سوق-دهدشت” را کلنگ زنی کردند مردم منطقه خوشهال از اجرای این پروژه بودند و فکرش را هم نمی‌کردند روزی این پروژه به جاده ” مرگ و خون” معروف شود و تمامی آنان را داغدار جوانانی کند که از آینده آنان امیدها و آرزوها داشتند.

    کمتر خانواده‌ای در شهرستان لنده و بخش سوق از جاده ارتباطی این مناطق خاطره خوش دارد طی ۱۰ سال اخیر دیگر خبر شنیدن تصادفات وحشتناک و مرگ افراد عادی شده است به طوری که هر لحظه آمادگی شنیدن خبر از دست دادن” عزیزترین فرد خانواده” وجود دارد.

    تمامی پروژه جاده سازی” سوق-دهدشت” بدون تدبیر زخمی شد تا زخمی بر دل‌های مردم در سایه بی توجهی مسئولان به هدر روی و ائتلاف سرمایه ملی بگذارد. مسئولان راه و شهرسازی در صورتی برنامه زمان بندی مدونی برای این پروژه داشتند دیگر خبر از این مشکلات نبود و شاهد افزایش هزینه‌های تمام شده نبودیم.

    به طور حتم در صورتی به جای زخمی کردن تمامی پروژه جاده “سوق-دهدشت” اتمام یک کیلومتر از این مسیر را شامل عملیات اجرایی تعریض، خاکبرداری و آسفالت در دستور کار قرار می‌دادیم دیگر شاهد این مشکلات نبودیم و ایمنی جاده قدیم نیز کاهش نمی‌یافت.

    ولی جای سوال باقی است که چگونه احداث ۱۰ کیلومتر جاده طی ۱۰ سال از عمر اجرای آن هنوز یک کیلومتر آن افتتاح نشده در حالی مسیر کوهستانی نبوده و نیازی به احداث تونل و سایر عملیات اجرایی سخت نیست.البته طولانی شدن این پروژه داد مردم و مسئولان را درآورده است به طوری که امام جمعه لنده در این زمینه اظهار نظری دارد که در جای خودش برای مسئولان متولی قابل تامل است.

    روکش طلای جاده سوق به دهدشت هم ۱۲سال طول نمی‌کشید

    امام جمعه لنده به پروژه جاده “سوق-دهدشت” به عنوان معمای یاد می‌کند که دیگر فراموش شده است و می‌گوید: بیش از یک دهه است که ۱۲کیلومتر جاده سوق به دهدشت آن دست و این دست می‎شود یکی نیست به مسئولان بگوید مگر این جاده را می خواهید طلا کاری کنید.

    حجت الاسلام سید محمود الهی‌نیا افزود: تعجب می‌کنیم که ۱۲کیلومتر جاده باید بیش از ۱۲ سال طول بکشد اگر هرسال فقط یک کیلومتر از این محور آسفالت و درست می شد امروز به بهره برداری می رسید.

    وی گفت: وقتی به سایر استان ها و شهرستان های کشور سفر می کنیم می بینیم در کمتر از دو تا سه سال اتوبان با ۱۲۰کیلومتر احداث و به بهره برداری می‌رسد و این جاده تنها با ۱۲کیلومتر باید چندین سال طول کشد.

    جاده “سوق-دهدشت” اعتبار ندارد

    رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: سال ۸۵ برای پروژه جاده سازی” سوق-دهدشت” ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شد و به نوعی جرقه پروژه در این سال زده شد ولی از سال ۸۹ پروژه به طور کامل زخمی شد.

    علی اصغر تارم طول پروژه جاده سوق به دهدشت را ۱۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: به طور عملی از سال ۹۳ فعالیت اجرایی این پروژه به طور جهادی آغاز شد به طوری که پروژه در دو قطعه ۲٫۵ و ۶٫۵ کیلومتری به پیمانکار واگذار شد.

    وی عنوان کرد: سال ۹۳ از محل اعتبارات ماده ۱۸۰(مناطق محروم) برای احداث جاده “سوق-دهدشت” ۲ میلیارد تومان اختصاص داده شد که از این میزان یک میلیارد تومان تخصیص داده شد که ۳۰۰ میلیون تومان بابت تملک اراضی و مابقی به پیمانکار پرداخت شد.

    تارم مهمترین مشکل پروژه جاده “سوق-دهدشت” را کمبود اعتبار عنوان کرد و به تسنیم گفت: سال ۹۴ از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ افزون بر دو میلیارد دو ۶۰۰ میلیون تومان برای این پروژه در نظر گرفته شد که یک ریال آن تخصیص داده نشد.

    زخمی کردن پروژه راهسازی” سوق-دهدشت” ایمنی جاده را کاهش داد

    رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه زخمی کردن جاده را مهمترین اشتباه انجام شده دانست و اظهار داشت: این موضوع سبب شده ایمنی جاده کاهش یابد و به نوعی شاهد افزایش تصادفات در این محور باشیم که انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار لازم توسط مسئولان متولی هرچه زودتر این پروژه به بهره‌برداری برسد.

    تارم اعتبار مورد نیاز تکمیل جاده “سوق -دهدشت” را ۷ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون ۳ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که تنها یک میلیارد به پیمانکاران پرداخت شده و مابقی را طلب دارند.

    وی از بازدید امیر‌ امینی‌ معاون‌ برنامه‌ریزی و‌ اقتصاد حمل و نقل وزیر‌ راه و‌شهرسازی از پروژه جاده سازی “سوق -لنده” خبر داد و افزود: امیدواریم سرانجام این پروژه با نگاه ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال تعیین تکلیف شود و مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار بگیرد.

    رئیس را و شهرسازی شهرستان کهگیلویه روند عملیات اجرایی پروژه راهسازی “سوق-دهدشت” را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پول هم نباشد طبق قول پیمانکار تا دو ماه دیگر ۴ کیلومتر اول این پروژه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

    امیدواریم مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیریت ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد برای اتمام پروژه ۱۰ کیلومتری جاده “سوق-دهدشت” بعد از گذشت ۱۰ سال از اجرای این پروژه چاره‌اندیشی کنند.

    گزارش از سجاد نوبهار


    Warning: Use of undefined constant getILikeThis - assumed 'getILikeThis' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/naftsara/public_html/1111/wp-content/themes/bayan/single-default.php on line 68
    انتهای پیام/مریم گلزاری نژاد
    برچسب ها:

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط نفت ساران در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز پنج شنبه ۶ دی ۱۴۰۳
    • تـــازه ترین خبرهای نفت ساران
  • نقد عملکرد و ابهامات آرای سیدعنایت الله کشاورزی رئیس شعبه۱۰۱ دادگستری گچساران علیه پایگاه اطلاع رسانی نفت ساران
  • اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی استان کهگیلویه و بویراحمد در گچساران برگزار شد
  • بهروز شعیبی درسینمای جوانان ایران جایگزین آذر پندار شد
  • ابهامات فعالیت اورنگ نارکی و یادآوری شایستگی امین گنجون در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران 
  • امور فرهنگی و هنری نفت و گاز گچساران به استقبال بلندترین شب سال رفت
  • بیانات نماینده ولی فقیه در استان خوزستان پایانی بر فتنه فرهنگی موحد و اخراجی مجلس یازدهم
  • دکتر رضا قشقایی روز ملی حمل و نقل را به رانندگان دوگنبدانی تبریک گفت
  • کمک نفس امین گنجون و سید ایرج کاظمی جو به احیاء نمایندگی سینمای جوانان ایران با کارگاه های عکاسی،تدوین و فیلمنامه نویسی در گچساران
  • مشکلات همشهریان باشتی به شعبان بامخ تاجگردون نماینده آن حوزه گزارش می شود
  • بیانات در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم درباره تحولات منطقه
  • یادمان شهید گمنام شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران در هفتمین روز، میزبان مردم و مسئولان
  • نتیجه بیستمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات اعلام شد
  • دکتر مسلم کرمی خبر داد : طرح “شهر نماز” در شرکت ملی نفت ایران،با همت و ابتکار امور فرهنگی و هنری شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران برگزار می شود
  • از نمازگزاران نشسته جزیره مجنون تا حاج ملک حسین، فرمانده میدان حراست از صنعت نفت وگاز کشور در گچساران + فیلم
  • ابراهیم پیرامون مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب حکم علی اکبر حافظی نیا را در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران امضاء کرد
  • همزمان با تشیع ٣٠٠ شهید گمنام در سراسر کشور و حضور حُزن انگیز مردم و مسئولان شهرستان گچساران، شهید گمنام در یادمان شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران تدفین شد +فیلم
  • نفت ساران به اظهارات پرابهام الیاس حضرتی در خصوص بنزین پاسخ داد
  • صحابه امام عصر (عج) شهید گمنام به همت غلامرضا کمالی و ناصر صالحی تدفین می شود + دعوت نامه
  • امین درخشان تنها مدیر جوان کارآمد و با کفایت استان کهگیلویه و بویراحمد مزد تلاش هایش را از رحمانی گرفت
  • مردم و مسئولان شهرستان گچساران در استقبال تشیع و بدرقه، به شهدای گمنام خوش آمد گفتند+فیلم