اما واقعیت این ویدئو این است که رامبد جوان مدتی است برنامهی اینترنتی «جوانزی» را در فضای مجازی راهاندازی کرده است و در حال ساخت آیتمهای این برنامه است. این برنامه هنوز پخش نشده است؛ بنابراین آنچه به عنوان خبر چپ شدن ماشین این مجری بازیگر منتشر شده، در حقیقت بخشهایی از این برنامه است که وی را همراه ارشا اقدسی، بدلکار نشان میدهد. پخش عکسها و خبرهای نادرست دربارهی چهرهها به امری روتین در فضای مجازی کشورمان بدل شده است. انتشار خبر «ماشین رامبد جوان چپ شد» هم جزو همین دست از اخبار است که ذهن مخاطب را به آسانی تحت تاثیر اشتباهات عامدانه یا سهوی تولیدکنندگان خبر قرار میدهد. اما چه کسی میتواند به مخاطب اخبار شبکههای اجتماعی تضمین بدهد که اطلاعات این شبکهها صحیح، موثق و قابل اعتماد هستند؟
اگرچه حضور شبکههای اجتماعی باعث تسریع در امر اطلاعرسانی شده است اما از آنجا که در آنها دروازهبانی خبر صورت نمیگیرد، با حجم زیادی از اخباری مواجهیم که متأسفانه دروغ و شایعه هستند. به همین خاطر مخاطبان این رسانههای اجتماعی یا دچار فریبخوردگی میشوند و یا ناخواسته خودشان هم از طریق بازنشر اخبار به جریان شایعهپراکنی کمک میکنند. بسیاری از اساتید ارتباطات بالا بردن سواد رسانهای مخاطب را راهکاری برای حل این مشکل میدانند و معتقدند: هر چقدر بتوانیم توانایی مخاطب را در تشخیص اخبار درست افزایش بدهیم، بهتر به وظیفهمان عمل کردهایم