• تاریخ انتشار خبر: چهارشنبه, ۲۳ مهر , ۱۳۹۹ | ۰۶:۲۵ | کد خبر : 48325 |
  •   

    خشمتان را بگویید بهترین شیوه برای ابراز خشم این است که بروید توی روی طرفی که شما را عصبانی کرده بایستید و بگویید که از او عصبانی هستید. یادتان باشد این جمله ها را با «من» شروع کنید ونه با «تو». نگویید «تو من را عصبانی کردی» بگویید «من عصبانی هستم چون تو فلان کار را کردی» یا «من عصبانی هستم چون فلان شرایط پیش آمده است».

    نفت ساران؛

    جرات داشته باشید وقتی می خواهند حق شما را بگیرند به جای اینکه پرخاشگرانه عمل کنید، می توانید قاطعانه اما محترم باشید. برای این کار اول خودتان را بگذارید جای دیگران و این خود را به جای دیگران

    چطور خشمگین شویم اما پرخاشگری نکنیم؟ – مدیریت خشم

    • خشمتان را بگویید بهترین شیوه برای ابراز خشم این است که بروید توی روی طرفی که شما را عصبانی کرده بایستید و بگویید که از او عصبانی هستید. یادتان باشد این جمله ها را با «من» شروع کنید ونه با «تو». نگویید «تو من را عصبانی کردی» بگویید «من عصبانی هستم چون تو فلان کار را کردی» یا «من عصبانی هستم چون فلان شرایط پیش آمده است».
    • جرات داشته باشید وقتی می خواهند حق شما را بگیرند به جای اینکه پرخاشگرانه عمل کنید، می توانید قاطعانه اما محترم باشید. برای این کار اول خودتان را بگذارید جای دیگران و این خود را به جای دیگران گذاشتن را به زبان بیاورید. مثلا بگویید: «می دانم که عجله دارید . . . » بعد استدلال کنید: «اما چون اینجا صفیه و من از شما جلوترم. . . . » و بعد اعلام کنید «. . . لطفا برید عقب تر بایستید». نیازی نیست دست به یقه بشوید و یا خودخوری کنید.
    • ریلکسیشن کنید بعضی وقت ها نشانه های بدنی خشم ما خیلی شدید است. در این مواقع یکی از بهترین مسکن ها برای بدن ما استفاده از ریلکسیشن است. خشم آنقدر بدن ما را منقبض می کند که خودمان هم دیگر متوجه غیرعادی بودنش نیستیم. برای اینکه ذهن آرامی داشته باشیم، می توانیم میانبر بزنیم و بدنمان را آرام کنیم. برای ریلکسیشن برنامه های مفصلی وجود دارد اما خلاصه اش این است که اول همه عضله های قابل کنترل بدنتان را تصور کنید. بعد از نوک انگشت های پا تا فرق سر یکی یکی هر کدام را منقبض و بعد منبسط کنید. این کار را بهتر است به صورت دراز کشیده انجام دهید. به پیشانی که رسیدید، دیگر بدنتان کاملا در حالت ریلکس قرار دارد و شما می توانید فارغ از نشانه های بدنی خشم یک تصمیم غیرپرخاشگرانه بگیرید.
    • فکرتان را درست کنید یک بار دیگر به نشانه های فکری پرخاشگری نگاه کنید. یادتان باشد که همه این فکرهای غیرمنطقی می تواند شما را خشمگین تر کند و احتمال پرخاشگری تان را بالا ببرد. آیا دنیا فقط سیاه و سفید است؟ آیا همه آدم ها همان برچسب های شخصیتی که ما به آنها می زنیم را دارند؟ البته به این راحتی نیست. تغییر دادن این فکرها اما وقتی تغییرش دادید، مطمئن باشید کمتر از دیگران عصبانی می شوید.

    مدیریت خشم

     

    قبل از اینکه جر و بحثی را شروع کنید با خود فکر کنید آیا موضوع واقعا ارزشش را دارد که شما را عصبانی کند ؟ یا می توانید به سادگی از آن بگذرید؟ و یا طور دیگری رفتار کنید.

    به نشانه های بروز خشم دقت کنید در هنگام خشم ابتدا نشانه های آغازین و هشدار دهنده خشم بروز می کند.

    با شناخت این نشانه ها و کنترل آن ها می توان از شدت پیدا کردن خشم جلوگیری کرد. تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست ها و به هم فشردن دندان ها از نشانه های فیزیولو‍ژیک خشم می باشند.

    موقعیت را ترک کنید زمانی که فکر می کنید در صورت ادامه بحث دیگر نمی توانید خشم خود را کنترل کنید ادامه صحبت تان را به زمان دیگری موکول کنید، با این کار به خود و طرف مقابل فرصت می دهید تا از عصبانیت و خشم فاصله بگیرید و رفتار مناسب تری داشته باشید.

    برای این منظور می توانید بگویید:” الان شرایط روحی مناسبی نداریم، ممکن است حرف هایی بزنیم که بعدا پشیمان شویم اجازه بدهید در شرایط بهتری با یکدیگر صحبت کنیم”. و یا این که” من الان عصبانی ام، بعد در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد”.

    احساس منفی خود را بیان کنید نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید کسی نمی داند که شما چه احساسی دارید.

    به جای نمایش خشم و پرخاشگری (مثلا اخم کردن، سخن نگفتن، داد و فریاد زدن و فحاشی و بددهنی) با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. مثلا بیان کنید “زمانی که به حرف های من توجهی نمی کنید، ناراحت می شوم “.

    با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم می کنید.

    پیامدهای بددهنی فحاشی و بددهنی ازاعتبارو احترام شما می کاهد. روابط شما را با دیگران به خطر می اندازد. موجب آزار دیگران می شود و مهم ترین پیامد آن این است که شرایط را بحرانی تر و سخت تر می کند.

    پس بهتر است در هنگام خشم خود را آرام کنید. تکنیک هایی مانند تنفس عمیق، شست و شوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده روی و گوش دادن به موسیقی ملایم در کاهش خشم و عصبانیت موثرمی باشد

    عذرخواهی کنید از عذرخواهی نترسید اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت اعضای خانواده شده است عذرخواهی کنید.

    این امر برای ترمیم رابطه و کاهش اثرات زیانبار پرخاشگری ضروری می باشد. مزاح کنید. شوخی با خشم مغایرت دارد. یاد گرفتن این که به واکنش هایمان بخندیم نه تنها به ما کمک می کند که خشم خود را کاهش دهیم، بلکه به ما کمک می کند با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنیم.

    در پایان اگر احساس می کنید که قادر به حل مشکل خود نیستید و کنترل خشم مشکل جدی شماست از یک روانشناس و یا مشاور برای حل مشکل خود کمک بگیرید.

    هنگام بروز خشم به این نکات بیندیشید:

    این‌که چگونه و کجا خشم خود را بروز دهید به شرایط بستگی دارد. لذا افرادی که کنترل عصبانیت در آنها سخت و دشوار است نیاز به برنامه‌ای برای کنترل عصبانیت دارند. با این حال راهکارهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا بر خشم خود مسلط شوید یا آن را به طرز صحیحی بروز دهید.

    کنترل زبان

    هنگام خشمگین شدن نخستین مطلبی که باید به آن توجه کنید کنترل زبانتان است (یعنی هر سخنی را نگویید و اول فکر کنید). اگرچه کنترل زبان هنگام عصبانیت و خشم، سخت و دشوار است، چون برای برخی افراد کنترل دست خود که به کسی صدمه نزنند و کنترل پای خود که در مسیر خلاف گام برندارند، بسیار آسان‌تر از کنترل زبان است، اما باید بدانیم که بسیاری از گناهان و خطاها به دلیل کنترل نکردن زبان روی می‌دهد.

    واکنش خود را به بعد از رفع شدن عصبانیتتان موکول کنید

    مطمئن باشید هنگام خشم، همیشه اولین راهی که به ذهن می‌رسد بهترین راه نیست، بنابراین با به تعویق انداختن خشم می‌توانید بهترین راه را برگزینید.

    بنابراین اگر عصبانی هستید با شمردن از ۱ تا ۵۰ واکنش خود را در برابر شرایط موجود به پس از رفع شدن عصبانیتتان موکول کنید. سرگرم کردن خود با افکار دیگر به شما کمک می‌کند در آن لحظه بر خود مسلط شوید و با احساسات ضد و نقیض خود کنار بیایید.

    وقتی بر خشم خود فائق آمدید به جای سرزنش کردن خود، به خود تبریک بگویید و با آرامش خاطر به حل مشکل بپردازید.

    به خاطر داشته باشید که در حالت عصبانیت، مشکل بتوان طرف مقابل را متوجه درستی دیدگاه خود کرد؛ بنابراین اثبات درستی حرف یا موضع خود را به پس از رفع عصبانیت موکول کنید.

    نفس عمیق بکشید

    در لحظه عصبانیت چند نفس عمیق بکشید. این کار باعث خون‌رسانی بهتر به سلول‌ها و بافت‌های بدن و فعالیت بهتر مغز می‌شود. در نتیجه قادر خواهید بود بهتر مشکل خود را بررسی کنید و چگونگی مقابله واقع‌بینانه را با آن بیابید.

    از مسائل و مشکلات جزیی عصبانی نشوید

    وقتی از دست فردی یا چیزی عصبانی می‌شوید برای لحظه‌ای با خود تامل کنید که آیا ارزش دارد خود را به خاطر مسائل و مشکلات جزیی و پیش‌پا افتاده عصبانی کنید.

    اهمیت ندهید

    بسیاری از مواقع با چشمپوشی از برخی مسائل یا رفتارها می‌توان خود را از افتادن در دام عصبانیت نجات داد. به عنوان مثال اگر کسی در محیط کار با شما رفتار ناعادلانه‌ای داشت به جای غصه‌خوردن و سرکوب‌کردن خشمتان بسادگی از کنار آن بگذرید و به خاطر آن اعصاب خود را فرسوده نکنید.

    دیدگاه‌های مختلف را مد نظر قرار دهید

    گاهی یک مساله یا مشکل از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و با دیدگاه‌های مختلفی می‌توان به آن پرداخت، در نتیجه تصمیم‌گیری درباره درست یا غلط بودن آن، کاری بیهوده است. متفاوت بودن دیدگاه‌های طرف مقابل ما نباید باعث شود فکر کنیم او اشتباه می‌کند یا این‌که حق فقط با ماست.

    قبل از نشان دادن هرگونه واکنش، توضیح بخواهید

    با پرسیدن سؤال های مختلف وقت را بگذرانید. می توانید از صحبت های دیگران استفاده کرده و سؤالاتی از آنها بپرسید. با این کار به آن فرد زمان می دهید که اشتباه خود را تصحیح کند.

    از قانون ۱۰ ثانیه ای استفاده کنید

    هیچ عکس العملی نشان ندهید. اگر می بینید که در یک جلسه ی کاری یا پشت تلفن می خواهید کنترل خشمتان را از دست بدهید، با خود تا ۱۰ بشمارید تا از عصبانی شدنتان جلوگیری شود. قبل از نشان دادن هرگونه واکنش، واقعیات را بررسی کنید.

    باکسی که می تواند آرامتان کند حرف بزنید

    همیشه کسی را برای درد دل کردن و تکیه کردن داشته باشید، چه داخل و چه خارج از محل کار. در این مواقع سعی کنید که با او بیرون رفته و کمی صحبت کنید. درست نیست که همه ی احساساتتان را در خود نگاه داشته و بیرون نریزید. با این کار سلامتی خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستی صمیمی در مورد این مشکلات صحبت کنید تا او آرامتان کرده و کنترل خود را دوباره بازیابید.

    ببینید چه چیز باعث عصبانیتتان می شود

    آگاه باشید که در چه موقعیت هایی کنترل خود را از دست داده و عصبانی می شوید. وقتی فهمیدید که چه چیز منجر به عصبانیتتان می شود درصدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت هایی برآیید. با اینکه یاد بگیرید که چطور با این موقعیت ها کنار بیایید تا موقعیت کاریتان خدشه دار نشود.

    همکارانتان را بشناسید

    ببینید رفتار هر کدام از همکارانتان چه علائمی دارد. ممکن است خیلی از حرف های آنها که برای شما مثل انتقاد می ماند، در واقع حکم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همکارانتان، بهتر می توانید با انتقادات آنها کنار آمده و خشم خود را کنترل کنید.

    خود را برای حفظ آرامش آماده کنید

    زمانی که می خواهید سخنرانی انجام دهید، خود را برای هر نوع سؤال و انتقادی آماده کنید. با این کار می توانید حین ایراد انتقادات سایرین آرامش خود را حفظ کرده و به درستی پاسخ منتقدین را بدهید.

    شروع به نوشتن کنید

    کلماتی که موقع عصبانیت بیان می‌کنید را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید دیگر هنگام مشاجره و عصبانیت آنها را تکرار نکنید.

    بجای داد زدن حرف بزنید

    در مورد چیزی که دارید می‌گویید کمی فکر کنید و صدای‌تان را بلند نکنید. در مورد چیزی که شما را عصبانی کرده با آرامی توضیح دهید. سعی کنید قبل از اینکه پاسخ بدهید به آنچه فرد مقابل‌تان هم می‌گوید گوش کنید. در پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید

    برای طغیان های عصبی خود عذرخواهی کنید

    با وجود اینکه قصد بدی نداشته اید، درست نیست که جلسات اداری را با عصبانیت ترک کنید. اگر در حین جلسه عصبانیتتان باعث شده که به کسی بی احترامی کنید، از او معذرت بخواهید. لزومی ندارد که برای عصبانیت خود توضیحی بیاورید، فقط گفتن «من رفتار بدی داشته ام و عذر می خواهم» کافی است تا همه سوء رفتارها را از بین ببرد.

    به فواید و مضرات عصبانیت فکر کنید

    بعد از اینکه عصبانیت‌تان فروکش کرد با خود فکر کنید این عصبانیت چه فوایدی برای من و فرد مقابل داشت؟ آسیب‌ها و اثرات منفی آن روی من و دیگری چه‌قدر بود؟ آیا مشکل را برطرف کرد؟

    موقعیت را بپذیرید

    برخی چیزها را نمی‌توان تغییر داد. گاهی باید به جای عصبانی شدن وضعیت کنونی را پذیرفت و با آن سازگاری پیدا کرد. در این صورت لازم است شیوه‌های مقابله با مشکلات را یاد گرفته و یا آنها سازگار شوید.

    به سلامت خود بیندیشید

    عصبانیت موجب افزایش هورمون استرس و عصبانیت در بدن شما می‌شود که این خود موجب افزایش فشار خود شما می‌شود. پس بگذارید با آرامش مشکلات برطرف شود، چرا که عصبانیت‌های طولانی مدت و شدید سلامت قلب شما را هم به خطر می‌اندازد.

    تصمیم نگیرید

    توصیه میشود در هنگام خشم به هیچ وجه تصمیم نگیرید . زیرا هنگام عصبانیت با عقل و منطق تصمیم نمی گیرید.

    جملاتی که هنگام خشم می توانید به خود بگویید.

    خودآرام سازی

    وقتی عصبانی هستید استفاده از مهارت خودآرام سازی بسیار مفید و اثربخش است. حقیقت دارد که می گویند وقتی عصبانی هستید قبل از اینکه پاسخی بدهید باید تا ۱۰ بشمارید. با استفاده از مهارت های تنفس آرام و عمیق در مدتی کوتاه، خود را آرام سازید.

    مصون سازی در مقابل استرس

    قبل از مواجه شدن با یک رویداد خشم برانگیز به خودتان بگویید:

    “این مسئله مرا ناراحت می کند اما می دانم که چگونه از عهده اش برآیم”

    “مثل اینکه مسئله جدی است باید خود را آماده کنم”

    “می توانم از مهارت های مقابله ای خود برای حفظ کنترل خودم استفاده کنم”

    “زیاد سخت نگیر این می تواند تجربه ی آموزنده ای باشد”

    “هر وقت احساس خشم کردم خود را آرام می کنم و خونسردی خود را حفظ می کنم”

    در جریان مواجهه با رویداد خشم برانگیز می توانید به خودتان بگویید

    “هر چه بیشتر آرام باشم و از مهارت های مقابله ای خود استفاده کنم بیشتر می توانم موقعیت را کنترل کنم”

    “این موقعیت را به عنوان یک تجربه ی آموزنده مفید در نظر بگیر”

    “مسئله جدی است، اما من هم آماده ام”

    “نفس عمیق بکش، آرام باش و از نیروی فکرت استفاده کن”

    “حق دارم ناراحت باشم، اما باید بر اهداف خود متمرکز بشوم”

    “نباید اجازه بدهم خشم دیگران بر من اثر بگذارد باید خویشتن دار باشم”

    پس از اینکه با رویداد خاصی مقابله کردید، به تلاش های خود پاداش دهید

    “آن قدر ها هم که فکر می کردم سخت نبود”

    “درهمه ی مواقع خوب ظاهر شدم”

    “این موقعیت ها آسان نیست اما به هر حال بخشی از زندگی است”

    پی بردن به ارزش گذشت و تاثیر آن در مدیریت خشم

     

    درس ارزشمندی که بسیاری از افراد در جریان رشد و تکامل می آموزند، پی بردن به ارزش گذشت است. وقتی انسان کسی را که به او بی حرمتی کرده است می بخشد، او را از کاری که مرتکب شده است، تبرئه نمی کند.

    گذشت به معنای از یاد بردن خطای افراد نیست، بلکه هنگاهی که کسی خطای دیگری را نادیده می گیرد و می بخشد، در واقع خود را از بار سنگین خشم رها میکند و به امور روزمره خود میپردازد. گذشت باعث میشود که در کشمکش ها برگ برنده همیشه در دست شماباشد، چون ازموضع قدرت و با اعتماد به نفس از خطای افراد چشم پوشی میکنید.

    گذشت از این فلسفه که ما به کودکان خود می آموزیم، نشات می گیرد:”انسان قوی و قدرتمند کسی است که می داند چه وقت مقابله به مثل نکند و چشم پوشی کند”.

     

     


    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط نفت ساران در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹
    • تازه ترین خبرهای ورزشی نفت ساران