پایگاه خبری نفت ساران | جريان‌شناسي اصلاحات به بيان علوي‌تبار: بايد دعوا را كنار بگذاريم

  • تاریخ انتشار خبر: شنبه, ۱۱ آذر , ۱۳۹۶ | ۱۹:۵۱ | کد خبر : 33340 |
  •   

    حزب اتحاد ملت صبح دیروز طی نشستی فرصت بررسی جریان اصلاحات و مرور تجربه‌های موفق آن را فراهم کرد. علیرضا علوی‌تبار، در این نشست حول محور جریان‌شناسی سیاسی اصلاحات سخنرانی کرد و حمیدرضا جلایی پور، محمد نعیمی پور و آذر منصوری نیز از تجربه‌های موفق اصلاح‌طلبان گفتند.  جریان اصلاحات را نمی‌توان بررسی کرد اگر به ...

    نفت ساران؛

    حزب اتحاد ملت صبح دیروز طی نشستی فرصت بررسی جریان اصلاحات و مرور تجربه‌های موفق آن را فراهم کرد. علیرضا علوی‌تبار، در این نشست حول محور جریان‌شناسی سیاسی اصلاحات سخنرانی کرد و حمیدرضا جلایی پور، محمد نعیمی پور و آذر منصوری نیز از تجربه‌های موفق اصلاح‌طلبان گفتند.  جریان اصلاحات را نمی‌توان بررسی کرد اگر به انقلاب اسلامی به طور کلی توجه نداشته باشیم. از همین رو علوی‌تبار حرف‌هایش را از تعریف انقلاب آغاز کرد.
    علوی‌تبار در مورد امکان تفکیک‌پذیری روش و هدف انقلابی نیز، گفت: «در مقابل روش انقلابی می‌توان روش اصلاح‌طلبی داشت اما در مقابل هدف انقلابی می‌توان هدف‌های دیگری مانند حفظ وضع موجود داشت.»
    گرایش‌های اصلاح طلبی
    این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه می‌توان اصلاحات را به گرایش‌های مختلف تقسیم کرد، گفت: «گرایشی که می‌خواهد جامعه را با هدف حفظ وضع موجود، دگرگون کند. در اصلاح‌طلبی که به دنبال دگرگونی در تغییر نابنیادی جامعه است، می‌توان هدف انقلابی و روش اصلاح‌طلبانه داشت. این گرایش زمانی است که شما از وضعیت پساانقلابی راضی نباشید و احساس کنید که انقلاب از آرمان‌هایش دور شده است.»
    وی افزود: «با تحلیل مطهری انقلاب ایران چند هدف اصلی دارد. عدالت اجتماعی، استقلال نسبت به خارجی و معنویت. اگر کسی تحلیل کند که انقلاب به این اهداف نرسیده است، باید به دنبال جست‌وجوی ریشه و علت برود.» علوی‌تبار با طرح این سوال که سرنوشت انقلاب در مرحله تداوم و استقرار به چه چیز‌هایی بستگی دارد؟ گفت: «هر تجویزی یک تبیین دارد. اگر بخواهیم برای بعد از انقلاب تجویز داشته باشیم باید ریشه مشکلات را بیابیم. اگر از زاویه کنشگر و عامل بودن نگاه کنیم، سرنوشت انقلاب در مرحله استقرار و استمرار به دو عامل بستگی دارد. یکی ویژگی‌های اندیشه راهنما و دیگری ویژگی‌های مجموعه رهبری‌کننده.» علوی‌تبار با بیان اینکه جنگ ضربه اول بود و گروهی که احساس می‌کرد مشکلی در کار است را از خواب بیدار کرد، گفت: «اگر امام جنگ را تمام نکرده بود هیچ کس جرات اتمام آن را نداشت و این به دلیل جوی بود که در کشور ایجاد شده بود.» وی در ادامه به ماجرای حذف آیت‌الله منتظری اشاره کرد و گفت: « جوانان با حوزه درگیر شدند و یک دفعه خود آیت‌الله منتظری کنار گذاشته شد. حتی مرحوم موسوی اردبیلی را هم تحمل نمی‌کردند. این سه شوک بخشی از انقلاب را به این فکر واداشت که برخی جاها خطا کرده‌ایم و به همین خاطر به دنبال آسیب‌شناسی رفتیم.»
    اصلاحات با  هدف توسعه
    علوی‌تبار با اشاره به اینکه جریان اصلاح‌طلب در اصلاح ساختار، توسعه را هدف قرار داده بود، گفت: «توسعه به اقتصاد محدود نیست و مهم‌ترین بخش آن، توسعه سیاسی است.» وی با اشاره به نواندیشی دینی به عنوان یکی از منابع فکری اصلاح‌طلبان، گفت: «بنیانگذار جریان نواندیشی دینی، شریعتی بود اما در اوایل انقلاب از طرف جریان سنتی کاملا نفی شد. به تدریج یک جریان نواندیشی دینی دوره جدید که سروش بنیانگذار آن بود، شکل گرفت و جریان اصلاحات بر آن تاکید داشت.»
    این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: «در اوایل انقلاب بعضی وقت‌ها نقش جریان چپ نادیده گرفته شد. از همان روزهای اول سر تمام مواضعی که امروز مورد سوال است، دعوا بود. همه ما بدون استثنا با آقای لاجوردی و نحوه اداره زندان از سوی او مخالف بودیم. البته یکی از دلایلش نیز این بود که همه ما تحت تاثیر آقای منتظری بودیم.»
    علوی‌تبار حرف‌هایش را با بیان خاطره‌ای ادامه داد و گفت: «یک بار به یکی از دوستان ملی – مذهبی که گلایه داشت ما را گرفتند و هیچ‌کس هیچ نگفت، گفتم آن شب که شما را گرفته بودند آقای بهزاد نبوی و سعید حجاریان تا صبح در نخست وزیری دنبال آزادی شما بودند. می‌خواهم بگویم در بازگویی تاریخ اوایل انقلاب بی‌انصافی‌هایی صورت می‌گیرد.»  او در ادامه به تعریف و طبقه‌بندی اپوزیسیون پرداخت و گفت: «یک جدول درست کنید و دو سوال مطرح کنید. با چه مخالفید و بعد با چه روشی می‌خواهید مخالفت کنید؟ سه موضوع مخالفت وجود دارد. مخالفت با پرسنل و کارگزاران سیاسی، مخالفت با خط‌مشی‌ها و راهبردها و مخالفت با ساختار تصمیم‌گیری. روش مخالفت نیز به دو نوع مسالمت‌آمیز و خشونت‌آمیز تقسیم می‌شود. به این ترتیب برای به پاسخ به این سوال که با چه نوع اپوزیسیونی مواجه هستیم، ۶ انتخاب وجود دارد. این نخستین اختلافی بود که میان اصلاح‌طلبان ایجاد و منجر به جریان‌بندی شد.» وی با تاکید بر اتفاق نظر همه بر نفی خشونت، سوال «برانداز کیست؟» را طرح کرد و توضیح داد: «کسی که دنبال تغییر سیستم با استفاده از روش خشونت‌آمیز است. پس ما برانداز نیستیم. شریک خشن هم نیستیم.» علوی‌تبار با اشاره به انتخاب‌های باقی‌مانده، گفت: «نخستین اختلاف و جناح‌بندی این بود که برخی اصلاح‌طلبان برای حفظ قدرت آمده‌اند. یک گروه هم برای اصلاح آمده‌اند.»
    لوازم اصلاح ساختاری
    این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «برخی از بیان این حرف ناراحت می‌شوند اما واقعیت است، تکلیف‌خودتان را مشخص کنید. اگر برای اصلاح ساختار آمده‌اید، لوازمی دارد. باید مشخص باشد که رقبای درون حکومتی هستیم؟ اصلاح‌طلبان اعتدالی هستیم یا طرفداران اصلاحات بنیادین؟ آنها که رقبای درون حاکمیتی هستند آمده‌اند تا افراد را تغییر دهند. آنها که می‌خواهند راهبردها و خط‌مشی‌ها را عوض کنند اصلاح‌طلبان اعتدالی هستند. یک عده هم طرفدار تغییر بنیادین هستند و آمده‌اند تا ساختار تصمیم‌گیری را اصلاح کنند.» وی با اشاره به اینکه اختلاف بعدی در جریان‌بندی اصلاح‌طلبان به راهبردها مربوط می‌شود، گفت: «خشونت و دخالت خارجی را کنار بگذارید. یکی از شعارهای محوری اصلاح‌طلبان همین بوده است. گذار مسالمت‌آمیز متکی بر شهروندان ایرانی به مردم‌سالاری. یعنی اصلاح‌طلبان دخالت خارجی چه مسالمت‌آمیز و چه خشونت‌آمیز را نفی می‌کنند. پس نمی‌خواهند از خشونت استفاده کنند و به دنبال انقلاب دموکراتیک یا کودتای دموکراتیک نیستند.»
    علوی‌تبار بهبودخواهی حکومتی و جنبش اجتماعی را دو راه باقی مانده دانست و گفت: «بهبودخواهی حکومتی یعنی اینکه عده‌ای که در حاکمیت هستند، احساس کنند کشور با بحران مواجه شده و به بن‌بست رسیده است. پس باید دموکراتیزاسیون بکنند تا کشور از این بن‌بست خارج شود. راهبرد دیگر این است که فرودستان از بیرون حکومت در حالی که در میان تصمیم‌گیرندگان استراتژیک نیستند، می‌خواهند از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز دست به اصلاح بزنند. در این وضعیت جنبش اجتماعی شکل می‌دهند. یک جریان جمعی نسبتا سازمان‌یافته‌ای که در کوتاه‌مدت به دنبال کسب قدرت نیست. می‌خواهد نگرش، رفتار و دیدگاه‌ها را تغییر دهد.» به گفته وی، جنبش اجتماعی در گام اول به تغییر اعضای جنبش احتیاج دارد. در گام بعد است که در اتنخابات شرکت می‌کنند و کاندیدا معرفی می‌کند چون از دل جنبش، سازمان و تشکیلات به وجود می‌آید.
    راهبردهای اصلاح‌طلبی
    علوی‌تبار با طرح این سوال که کدام یک از دو راهبرد مورد اشاره با مزاج ما سازگار است، گفت: «شما نمی‌توانید از بهبودخواهی حکومتی دفاع کنید و دایما در دعوا با مسوولان کشور باشید. آنجا باید به دنبال سازش به معنی دقیق کلمه، کوتاه آمدن، معامله کردن، چانه زدن و… که محصولات بهبودخواهی حکومتی است باشید. در جنبش اجتماعی اما دست و پای شما آنقدر بسته نیست. در عوض تاثیرگذاری‌تان نیز کمتر می‌شود.»
    این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه ترکیب این دو راهبرد، بهترین شیوه است، گفت: «شما هم بهبودخواهی حکومتی داشته باشید که کار شما را تسهیل کند و هم جنبش اجتماعی داشته‌باشید که فشار ایجاد کنید تا متوقف نشود و امکان چانه‌زنی و معامله کردن ایجاد کند.» وی افزود: بر روی سازش تاکید ویژه دارم زیرا برای گذار به مردم سالاری باید دعوا را کنار بگذاریم. خیلی خوب است که ما وارد معامله‌ای شویم که قوه قضاییه از دعوای سیاسی کنار بکشد. ممکن است در این راه خیلی امتیازات بدهیم اما ارزش دارد که قوه قضاییه سیاسی نباشد و این به نفع همه جناح‌ها است. مثلا در سیاست خارجی نمی‌شود دعوا کرد. یک کشور نمی‌تواند به عنوان مثال در مورد سوریه مواضع متعدد داشته باشد. در مورد قدرت و مواضع موشکی نیز همین‌طور. در این موارد سازش‌هایی لازم است که جریان بهبودخواه حکومتی می‌تواند انجام دهد. اما آنچه می‌تواند قدرت چانه‌زنی را افزایش دهد، جریان جنبش اجتماعی است.»
    تکلیف خودمان را مشخص کنیم
    وی با تاکید بر اینکه باید تکلیف خودمان را مشخص کرده اما همدیگر را به رسمیت بشناسیم، گفت: «اگر من دوست دارم آزاد صحبت کنم نمی‌توانم در دستگاه‌های حکومتی باشم، نمی‌توانم کاندیدای مجلس باشم یا در دولت حضور یابم چون می‌خواهم آزادتر و راحت‌تر صحبت کنم اما کسانی هم که در این موقعیت‌ها قرار دارند را تحقیر و مسخره نمی‌کنم. با هم کار کنیم نه که تسلیم هم باشیم اما ارتباط متقابل داشته باشیم و گفت‌وگو کنیم. این تاثیرگیری متقابل از یکدیگر است.» علوی‌تبار تلاش برای حضور در هر دو گروه را یکی دیگر از مشکلات اصلاح‌طلبان دانست و گفت: «حضور در قدرت و حکومت لذت‌بخش است اما به هر حال الزاماتی دارد. نمی‌توان هم آنجا بود و هم در بدنه اجتماعی. این دو با هم سازگار نیست. هر کدام زبان خاص خود را دارد. این حرفی است که خاتمی دایما به ما می‌گفت و ما درک نمی‌کردیم. خاتمی می‌گفت من رییس‌جمهوری این کشور هستم، اپوزیسین نیستم. می‌گفتیم استعفا بده. انتخابات برگزار نکن. آن هم انتخاباتی که شورای نگهبان رد صلاحیت کرده است. اما خاتمی می‌گفت من اپوزیسیون نیستم رییس‌جمهورم. ما فشار می‌آوردیم که نقش اپوزیسیون را بازی کن.» وی ادامه داد: «خاتمی می‌گفت سر قتل‌های زنجیره‌ای نمی‌توانم مثل شما که بیرون از دولت هستید، رفتار کنم. این مشکل در مجلس ششم هم وجود داشت. بخشی از دوستانی که به مجلس ششم راه یافتند توجه نداشتند که الان جنبش اجتماعی نیستیم و درون حاکمیت هستیم. این جایگاه منطق و زبان خاص خود را دارد.» وی با تاکید بر اینکه تبعیت از کدام استراتژی و کجای طیف قرار داشتن، جریان‌بندی درون جریان اصلاحات را مشخص می‌کند، گفت: «ما در جنبش اصلاحات بحث چپ و راست برای‌مان جدی است. همچنین مساله برابری اجتماعی. ما برابری اجتماعی را مطلوب می‌دانیم و می‌خواهیم حکومت در ایجاد برابری اجتماعی نقش داشته باشد یا نه ؟ این موضع چپ و راست را مشخص می‌کند.» به اعتقاد وی در مورد مفهوم حکومت اسلامی نیز باید مجددا اندیشید. در واقع این بحث‌های جدی است که ترکیب جریان اصلاح‌طلبی را شکل می‌دهد. من فکر می‌کنم شعارهای اولیه اصلاح‌طلبان قابل‌دفاع است.  اولویت توسعه سیاسی، گذار مسالمت‌آمیز به مردم‌سالاری با تکیه بر شهروند ایرانی و استراتژی‌های همزمان بهبودخواهی حکومتی و جنبش اجتماعی محورهای اصلی جریان اصلاحات در ایران است و می‌شود بر اساس آن یک گفتمان اصلاح‌طلبی پساانقلابی داشت و از آن دفاع کرد اما باید فراتر رفت و به مرحله پالیسی میکینگ و خط‌مشی‌گذاری رفت.

    انتهای پیام/reza moradi
    برچسب ها:

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط نفت ساران در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

    نظرات

    وارد کردن آدرس ایمیل اختیاری می باشد

    وارد کردن آدرس وبسایت اختیاری می باشد

    امروز یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    • تـــازه ترین خبرهای نفت ساران
  • میهمانان شهرتوریستی سی سخت هزینه بی توجهی مسئولان را به باغداران اماکن تفریحی می پردازند!؟+سند
  • افضل نظری عضو شورای اسلامی شهرستان گچساران: آبادانی اجتماعی،فرهنگی وسیاسی کشور ،همواره فصل الخطابی بر بالابردن سواد رسانه ای گردد| |آرامش و وفاق ملی فدای تولید محتوای مجرمانه نشود
  • باغ تفریحی بنوشکه شهرستان گچساران پروانه کسب ندارد؟!
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران حج امسال: سیاست شیطانی آمریکا درباره فلسطین هرگز محقق نخواهد شد
  • تابستان خشک ۹۷ هم بارانی شد+جدول
  • روابط عمومی هفته نامه صبح گچساران:اسناد توهین وتهدید وحتک حرمت فرماندار گچساران پس از صدور رای قضات قوه قضائیه منتشرمی شود
  • آغاز تحقیقات هفته نامه صبح گچساران از اداره امور مالیاتی درخصوص یک مکان صنفی خاص
  • سرپرست روابط عمومی:فردا هفته نامه صبح گچساران به توهین،تهدیدوحتک حرمت فرماندار شهرستان گچساران پاسخ می دهد
  • سیدظهیرالدین پورالحسینی چهره ملی با وزن بالای شاخصه های مدیریت||انتقال مدیران موفق تجربه ای منسوخ یا مانعی بر روند تحولات چشمگیر!!
  • سیدظهیرالدین پورالحسینی از تجهیزمیز خدمت به ویدئو کنفرانس درآموزش وپرورش شهرستان گچساران خبرداد
  • موضع استاندار مقابل تهدیدوتوهین فرماندارشهرستان گچساران به یک روزنامه نگار چیست؟
  • شهردار گچساران چه می کند؟
  • درپیش گرفتن فرماندار گچساران درنقض بیانیه رئیس جمهورپس از شرکت نفت
  • بیانیه دکتر حسن روحانی رئیس جمهور توسط فرماندار شهرستان گچساران نقض شد
  • دکترنیکمرام ازبرگزاری سیزدهمین دوره مسابقات قرآن ویژه کارو تلاش کارگران استان کهگیلویه وبویراحمد خبرداد
  • توهین تهدید وحمله فیزیکی فرماندارشهرستان گچساران به یک روزنامه نگار+سند
  • نائب رئیس شورای شهرستان دیلم:هوشنگ صیدالی مدیرعامل نفت وگاز گچساران حضوردرجلسه ازپیش تعیین شده را لغو کرد/شرط مدیرعامل نفت وگاز گچساران برای حضور درشهرستان دیلم
  • هویت ۲ ایرانی بازداشت شده در بلژیک/ عضویت در سازمان منافقین و عکس یادگاری با مهدی ابریشم‌چی + عکس و جزئیات
  • قدردانی سرلشکر قاسم سلیمانی از مواضع ضدآمریکایی رئیس‌جمهور
  • ارسال پیام بوسه سردار قاسم سلیمانی به دستان حسن روحانی